Afrika is baie goed!

29 juli 2015

Lieve allemaal,

We vergeten steeds dat er ook nog zoiets bestaat als onze blog, dus inmiddels zijn we alweer ruim een week verder ;) We zullen jullie snel weer bijpraten, want we hebben uiteraard weer genoeg gedaan en meegemaakt :)

Woensdag zouden we een aantal dingen doen met o.a. vrouwen, maar vanwege het weer en omdat het hier weer de eerste week na de vakantie was, kwamen er geen vrouwen. Gelukkig konden we nog genoeg andere dingen doen zoals het opknappen van het halletje en de wc's van de 'kerk' in Blanco.

Donderdag was een beetje hetzelfde verhaal. Toen kwam er 's ochtends één vrouw voor de craftsclub (iets creatiefs doen), dus hebben we met z'n vieren (wij twee, die vrouw en Ria, de projectbegeleidster) een glazen pot versiert. 's Middags kwamen er zo weinig kinderen dat we inkopen zijn gaan doen voor de projecten. We moesten o.a. op fietsenjacht. De recycleclub houdt namelijk in dat de kinderen de rommel die ze verzameld hebben, brengen en laten wegen. Dan krijgen ze punten en die kunnen ze weer inleveren in ruil voor cadeautjes. Sommige kinderen sparen hun punten heel lang op dus ze wilden grote cadeaus voor die kinderen. En fietsen zijn hier heel wat schaarser dan in Nederland. Dat hebben we ook wel gemerkt tijdens het shoppen. We werden van de ene naar de andere (tweedehands) winkel gestuurd met de boodschap dat die ze misschien wel had. Uiteindelijk hebben we ze maar gewoon bij de supermarkt gekocht;)

Vrijdag hoefden we pas vanaf 4 uur te helpen met de jeugdavond. We deden spelletjes, Ria vertelde over Jezus als de Goede Herder en ze kregen wat te eten. Normaal gesproken duurde het tot een uur of 8, maar omdat de stroom er af zou gaan (eens in de zoveel tijd gebeurt dat omdat er niet genoeg stroom is voor het hele land) en ze heel slecht weer opgaven, zijn we eerder gestopt.

Zaterdag hebben we gerelaxed en voorbereidingen getroffen voor de jeugddag volgende week zaterdag. Het regende namelijk veel dus het was geen weer om wat in de omgeving te gaan doen.

Zondag zijn we 's ochtends naar de kerk in Blanco geweest. Hier probeerde we zo goed en kwaad als het ging wat liederen te begeleiden op een gammel keyboard. Voor de mensen was het echter dat of niets dus zij vonden het geweldig;) De dominee was het vergeten (een oude man uit een andere gemeente) dus hebben we vooral veel gezongen en las iemand een gedeelte uit de bijbel. 's Middag hebben we samen met Ben en Lieneke een hele mooie bergpas gereden. De natuur is hier schitterend! 's Avonds was er geen kerk omdat de stroom er weer af ging, dus hebben we samen bijbelstudie gedaan.

Maandagochtend hebben we weer geholpen in de tweedehandskledingwinkel. 's Middags zijn we opnieuw wezen shoppen voor de projecten en hebben we o.a. muziekinstrumenten gekocht voor de kinderclub. Donderdag hopen we ook een echte muziekmiddag te geven, want de kinderen houden veel van muziek en bewegen, maar er wordt op de club (nog) niet zo veel mee gedaan.

Gisteren (dinsdag) hebben we echt genoten van het heerlijke weer en dit prachtige land! 's Ochtends zijn we naar Mosselbaai gereden, waar we een walvistour hebben gedaan. We hebben ze op een paar meter afstand gezien! We voeren ook langs een robbeneiland en zagen onderweg wat haaien. Weer aan land zijn we naar Oudtshoorn gereden, omdat we de Ostrichfarm de vorige keer niet bezocht hadden. De route er naartoe was te mooi om in woorden te beschrijven. Prachtige bergen, schitterende uitzichten, apen in de berm, helder blauwe lucht enz. Eenmaal aangekomen kregen we een rondleiding, hebben we de struisvogels gevoerd en zelfs op ze 'gereden' voor zover dat mogelijk was;)

Vandaag hebben we met een aantal vrouwen appelbeignets gemaakt (echt Hollands) en 's middags geholpen met de recycleclub. Morgen hopen we met de vrouwen armbandjes te gaan maken en doen we 's middags een muziekmiddag voor de kinderen. Vrijdag helpen we 's avonds weer met de jeugdavond en zaterdagochtend organiseren we een spelletjes ochtend voor kinderen uit Blanco, met echte Hollandse spelletjes als spijkerpoepen en snoephappen.

Volgende week dindsdag hopen we 's avonds naar Kaapstad te vertrekken, zodat we voor onze terugreis naar Nederland nog een paar dagen kunnen genieten van de omgeving daar. Misschien dat we daar nog een keer een blog schrijven (als we het niet vergeten;) en anders hopen we jullie bij leven en welzijn in Nederland weer te zien!

Kussie en drukkie (knuffel)

1. Heleen:
    31 juli 2015
    Super gaaf om te lezen, meiden! Jullie hebben genoeg te doen! Wat een ervaring, zeg! Ik denk dat alles wel veel impact op jullie maakt!
    Veel zegen in de laatste dagen. Geniet er nog even lekker van.
    God bless!
    xxx

PS en de foto's zijn ook echt supermooi!!
  2. Corinda:
    31 juli 2015
    Hee meiden!
    Ik heb even alle blogs maar gelezen, want ik kon ze eerst niet lezen ivm vakantie. Maar wat super gaaf zeg! Wat een belevenissen allemaal! Geniet ervan! Wanneer komen jullie terug? Gods zegen he!
  3. Annerieke:
    3 augustus 2015
    AAAAAH eindelijk alle blogs gelezen haha.. klinkt supergaaf sketjes! Geniet nog van de laatste dagen..

Kissiess
  4. Annerieke:
    3 augustus 2015
    En ohjaah, (ek kan ook 'n bietjie Afrikaans praat) ek het baie geniet van julle stories